Zal ik deze headline doen? Ligt aan de klikratio

AAEAAQAAAAAAAAS5AAAAJDkyYTk4YjFlLTVmNzktNDZhNy1iMTc0LTg1OWVkYWM3NGY4Zg

Of liever iets in de trant van: ‘Eerste dag #websummit15‘? Nee, te saai. Beter: ‘Learnings van HuffPost’? Jij als lezer bepaalt. Zo werkt Huffington Post.

Wat ik in ieder geval weet na deze dag ondergedompeld te zijn geweest in herfstachtig Dublin op de WebSummit, is dat  Huffington Post per item of haar site de headline rustig vier keer aanpast om de klikratio te verhogen. Voor de duidelijkheid: item is artikel, video, whatsoever. De strijd om de clicks begint eigenlijk (pas) als het item gepubliceerd is. Elke journalist bij de HuffPost heeft een eigen dashboard om de statistieken bij te houden en, indien nodig, bij te sturen. Klinkt machtig mooi, maar k vind dat dus ook o zo eng.

Jimmy Maymann (@maymann) is de wervelwind die hiervoor verantwoordelijk is bij Huffinton Post. Een van oorsprong Deense enfant terrible. Door zijn strategie werd de Huffington Post in 2014 voor het eerst winstgevend. Het aantal unieke bezoekers steeg van 45 miljoen naar 90 miljoen per maand. Wereldwijd.

Enfants terribles lopen hier gelukkig genoeg rond. Of misfits en zij die van het woord ‘ disruptive’ houden. Niet eens zozeer bij de afdeling media of content. Mark Krieger, de CTO van Instagram, is al bijna een dinosaurus. Wel bij de start-ups op het gebied van Society en Health.

Het programma van de Websummit gaat maar door en door. Niet normaal veel sprekers, grofweg 40.000 aanwezigen uit 142 landen. Morgen, dag 2, dompel ik me onder op het gebied van marketing, donderdag is fashion mijn speerpunt. Een minpunt: ik mis zo ontzettend de travel industrie hier. Content, Sports, Music, Data, Society krijgen een eigen podium. Waarom Travel niet, @websummit15 ?

Coraline Krak
Coraline Krak

Latest posts by Coraline Krak (see all)