En nu iets compleet anders. Wellicht.

kickstarter

Je had hier iets kunnen lezen over adblockers.

Over brandcommerce en restless natives.
Dat krijg je niet.

Vandaag was ik niet echt onder de indruk van de presentaties op de WebSummit 15 in Dublin. Dat klinkt ontzettend stom en blasé, maar ik heb het gewoon een beetje gehad met termen als ‘mobile first’, ‘visual content’, ‘seamless experience’ en ‘customer first’. Daarom was de verrassing van Yancey Strickler, CEO van Kickstarter zo welkom.

Hij gaf het publiek een inkijkje in het leven in The Valley. Je bent jong, slim en je ouders hebben een garage waarin je naarstig aan het broeden bent op het ei van Columbus. En, verdomd: jij en je vrienden hebben een briljant plan. Dus op zoek naar kapitaal en voordat je het weet sta je bij een hedge fund of iets dergelijks je verhaal te doen. Dan krijg je twee standaard vragen:
1. Hoe gaat jouw start-up mij geld opleveren?
2. Wat is je exit strategie?

Kortom: money-driven. Niks mis mee. Toch?

Strickler vindt van wel. Silicon Valley is natuurlijk niet romantisch, zie de cover van Harvard Business Review.

Harvard Business Review

Dat weten we ook wel, maar het zijn zulke mooie verhalen. Zijn visie is dat je als succesvolle start-up, en later als serieus bedrijf, verantwoordelijkheid hebt ten opzichte van je omgeving. Niemand vindt een buurt met alleen maar winkelketens inspirerend, omdat de lokale buurtwinkel door knallend hoge vastgoedprijzen verdwijnt. Want, behalve een facilitaire functie hebben kleine ondernemers ook een sterke culturele waarde voor de buurt. ‘Money swipes culture away’, is dan ook de weinig gezellige boodschap van Strickler. ‘Money and ROI’s are  not the only standards. Culture has multiple standards.’

Hoe je dat doet?  Enkele tips:  ‘Don’t sell out your community to hit growth targets, don’t sell out our culture so you can get rich. Be independent, be idealistic and don’t try to be everything to everybody.’ Kickstarter heeft deze tips opgenomen in  hun mission statement om de boel kracht bij te zetten.

Fuck the monoculture!

En een staande ovatie volgde. Sterk staaltje marketing.

 

Coraline Krak
Coraline Krak

Latest posts by Coraline Krak (see all)